Kuinkas sitten kävikään?
Kasuunilta reitti kääntyi itään kohti Kalbådagrundia ja aukesi spinnulla ajettavaksi. Yötä kohden laiskistuvassa tuulessa leikattiin ehkä turhankin rohkeasti keskelle Suomenlahtea. Ykköskisasetin ollessa vielä
neulomon pöydällä kippari haikaili viidentoista puuttuvan neliön perään. Hiljaisessa
kelissä lisäpinta-ala ei olisi ollut pahitteeksi. Aamuyön tunteina usko säätiedotuksen
kaikkivoipaisuuteen alkoi horjua ja Nella jiipattiin kohti kotimaan kamaraa
ottaen pieni tikki reittiviivaan nähden lähes poikittain. Ei olisi pitänyt,
sillä läheltä piti, että Kotkan majakalle ylipäätään päästiin spinnu ylhäällä.
Tuuli käyttäytyi juuri ennusteen mukaisesti.
Itse Suursaaren kierto oli parista sadepisarasta
huolimatta meille kisan valoisin osuus. Vene kulki hyvin itäpuolen kryssin
ykkösgenualla ja länsirannallakin tuuli riitti spinnullemme mainiosti. Kun
vielä reittivalinnat menivät nappiin ja kokki-Arin valmistama
mainio lounas lämmitti vatsassa, oli tunnelma hyvä ja asetelmat selvästi
petranneet aamun lukemista.
Kotkan majakan jälkeen juutuimme hetkeksi plägään, mutta
tiesimme lännestä kohta saapuvan tuulta. Odotimme innolla reipastuulista
kryssiä nostamaan Nellan takaisin kärkitaistoon, mutta tuulilähetyksen
toimituksessa tapahtui jokin virhe. Odotettu tuuli saapui kyllä ajallaan, mutta
lähes tuplavahvuisena. Ollessani lepovuorossa kuuntelin kannen alla kun ykkönen
vaihdettiin ensin fokkaan ja hetkeä myöhemmin otettiin jo ensimmäinen reivi.
Saapuessani takaisin työmaalle kryssimme kohti
Kalbådarundia 13-15 m/s lounaistuulessa. Kippari silmäili tuon tuostakin
huolestuneena reivisilmukassa rimpuilevaa isopurjetta ja laskeskeli mahdollisen
kalustotappion tuomia lisähaasteita lompakolle ja kisa-aikataululle. Hetken
päästä minut komennettiin radioon ja tehtäväksi annettiin ilmoittaa raskas keskeyttämispäätöspäätös
kisaorganisaatiolle. Menohaluja hinkuneen keulakannen hieman jurnuttuaessa
kurssi otettiin kohti Orregrundia ja Kotkassa sijaitsevaa kotisatamaa. Rannikon
lähestyessä jyrkkenevässä aallokossa pudotimme ensin isopurjeen ja lopuksi myös
fokan pois pelistä. Pelkällä rikillä seilasimme loppumatkan koneavusteisesti
välillä aalloilla surffaten 8-9 solmun nopeudella kotia kohti. Matkaseuranamme
oli pari muutakin keskeyttänyttä venettä.
Kotisatamaan kiinnityimme sunnuntaina aamukolmen tietämissä.
Pienen levon jälkeen palasimme myöhemmin aamupäivällä hieman apeissa
tunnelmissa Meriniemeen siivoamaan venettä ja viikkaamaan purjeita sekä hakemaan takaisin Helsinkiin
jääneitä autoja. Laihaa lohtua saimme yöllä ja aamulla tihkuneista tiedoista,
että keskeytyksiä oli sattunut muillekin, vieläpä varsin runsaasti. Purjeita, mastoja ja peräsimiä oli rikkoontunut, jopa meripelastusta oli
tarvittu. Me puolestamme onnistuimme välttämään kaikki välinetappiot.
Treenaaminen jatkuu, vaikka leikki jäikin tällä kertaa kesken. Seuraavana kalenterissa on Kotkan Pursiseuran järjestämä Yöpurjehdus 16.-17.6.
Treenaaminen jatkuu, vaikka leikki jäikin tällä kertaa kesken. Seuraavana kalenterissa on Kotkan Pursiseuran järjestämä Yöpurjehdus 16.-17.6.
Tsemppiä vaan; ei tuo keikka ollut helppo kellekkään. Ja hienoa nähdä uusia bändejä kisaamassa...
VastaaPoista